Hvordan sette opp Adwords kampanjer best mulig?

av nettpiloten

Sjekkliste for optimalisering av Google Adwords Annonser:

Følg denne sjekklisten og få bedre Adwords annonser og mer ut av annonsekronene:

  • Få på plass kobling mot Google Analytics, konvertingssporing, målsporing og ehandelsporing FØR du begynner med Google Adwords annonsering. Uten sporing har du ingen peiling på hvilke annonsekroner som gir igjen for pengene og hvilke som du like gjerne kunne ha kastet ut vinduet på kontoret ditt.
  • Formuler målsetning for dine Adwords kampanjer og definer suksesskriterier.
  • Formulér målgrupper og scenarier for søkesituasjonene.
  • Skill alltid søkekampanjer fra displaykampanjer.
  • Opprett minimum tre kampanjer:  1)  en søkekampanje 2) en for testing av usikre og nye displaykanaler 3) en for displaykanaler som er relevante og levere kvalitetsttrafikk
  • Legg til rette for konverteringssporing av Adwords trafikk slik at du kan jobbe med Adwords retargeting så raskt som råd. Da kan du lage kampanjer som retter seg utelukkende mot folk som HAR besøkt nettstedet ditt.
  • Opprett fokuserte kampanjer og annonsegrupper. Maks 50 ord per annonsegruppe. Dette for å øke klikkfrekvensen per annonse og betale mindre per klikk.
  • Opprett annonsegrupper utfra produktstruktur på nettstedet ditt.
  • Du skal målrette søkeord, til annonsetekst og lage tilpassede landingssider som passer til akkurat de søkeord søkeren søker etter.  Gir bedre konvertering.
  • Du bør vanligvis unngå broadmatch (fleksibelt søk) når nu har kjørt kampanjen i tre måneder. Da burde du vite hvilke spesifikke søkeord som virker og utelukkende fokusere på dem. Med broad match kan du risikere å betale for veldig  mye irelevant trafikk.
  • Benytt broadmatch i lite konkurranseutsatte områder og undersøk hvilke søkeord og fraser som trigger besøkende. Legg til gode søkeord/fraser og legg til negative søkeord og fraser basert på de klikk du får fra broad match. Fjern broad match hvis de betaler for mye per konvertering.
  • Få inn eksakte søkefraser i dine Adwordskampanjer. Senker pris per klikk.
  • Benytt alle søkeordstyper, Modified broad Match, eksakt, setningsbasert og negativ.
  • Slå fra Google innstilling som tillater visning på feilstavelser, selv på eksakt match. Opprett hellere egne feilstavelser.
  • Finn minst 5 negative søkeord per annonsegruppe.
  • Ikke annonser hele døgnet, velg tidspunkt der dine kunder er online og på jobb.
  • Del gjerne døgnet opp i fler tidssoner og lage like kampanjer for ulike perioder. Da lærer du hvordan de ulike periode presterer i forhold til hver andre.
  • Test alltid flere annonser på samme tid i hver annonsegruppe.
  • Lær å benytte A/B testing og gjør det jevnlig.
  • Hold øye med dine konkurrenters søkeord og annonseringsstrategi – hva virker for dem?
  • Bruk helst 2 timer per uke på optimalisering av Adwords, selv når du bare har et Adwords budsjett på 50 kr. per dag. Det er her du virkelig kan gjøre en forskell.

Har du bruk for flere tips og råd om Google Adwords? Fyll ut skjemaet nedenfor og du vil bli kontaktet innen 24 timer av en erfaren Adwords konsulent, som jobber uavhengig av Google.

Alt avhengig av dine utfordringer settes du i kontakt med den person som vi mener best kan bistå deg med å nå dine forretningsmessige mål.
Google Adwords Optimalisering kan gi raske resultater – samtidig vil en erfaren Google Adwords konsulent kunne holde kostnadene nede slik at du kan få mest ut av markedsføringskronene dine.

Tjenesten drives av Nettpilot som har seks års erfaring med Google Adwords og er medlem av Bransjerådet for Søkemotormarkedsføring.

Reklamer